Buikademhaling helpt bij kaakpijn

buikademhaling en kaakpijn

Kaakpijn kan je verminderen door regelmatig een moment van “bewuste buikademhaling” in te lassen.

Middenrifademhaling is de minst vermoeiende, optimale manier om rustig te ademen

Waarom is buikademhaling zo goed?

Je middenrif is de belangrijkste spier bij het ademhalen. En door buikademhaling toe te passen, ontspan je die spier.

We hebben verschillende diafragma’s in ons lichaam. Je keeldiafragma, middenrif, bekkenbodem, voetgewelf, …

Deze diafragma’s beïnvloeden elkaar. Wanneer je er in slaagt om één van de diafragma’s te ontspannen, heeft dit een gunstig effect op de andere.

Jammer genoeg werkt dit ook in de andere richting. Een te hoge spanning in één van de verschillende diafragma’s kan op termijn ook spanning creëren in een andere.

Je rustsysteem wordt geactiveerd door buikademhaling. Je n. vagus stimuleer je door buikademhaling. Je wordt hier rustig van en slaagt erin om wat tegenwerking voor stress te geven.

Een bewust moment van buikademhaling laat je stressgehalte in het lichaam zakken.

Hoe doe je buikademhaling?

  • Leg je ergens rustig neer op je rug.
  • Leg één hand op je borstkast.
  • Leg één hand op je buik.
  • Beeld je in dat er een luchtballon in je buik zit: bij het inademen vult de ballon zich met lucht, bij het uitademen loopt ballon van zichzelf leeg.
  • Start met drie tellen IN en drie tellen UIT.
  • Bouw op naar vier tellen IN en zes tellen UIT

    In de toekomst zal ik hier eens filmpje van maken, zodat dat je hiermee zelf aan de slag kan gaan.

Wat is nu de link met kaakpijn?

Er is door bindweefsel en spieren een verbinding en link tussen je middenrif en de kaak. Een gespannen keeldiafragma kan daarom uitstralende last veroorzaken in de kaakregio.

Wanneer je regelmatig eens buikademhaling doet, gaat je stressniveau zakken. Stress is nu net een grote onderhoudende factor voor kaakproblemen.

Je hebt dus twee keer impact op de kaak door het gebruiken van ademhalingsoefeningen.

Link tussen kaakpijn en bekkenklachten?

We zijn nu toch bezig over diafragma’s. De bekkenbodem is ook zo’n spierkoepel in je lichaam. Wanneer er teveel spanning zit in je bekkenbodem is er een grotere kans dat je ook kaakklachten krijgt op termijn.

About The Author

Fien

Specialist behandelen van (chronische) rugpijn en kaakpijn.

Contacteer mij